Zakup samochodu, czy to nowego, czy używanego, jest zwykle sprawą dość poważną, angażującą znaczną część naszych oszczędności, lub wiążącą się z zaciągnięciem wysokich zobowiązań.
Każdy kupując samochód, ma nadzieję, iż pojazd służyć będzie długo i bezawaryjnie. Dlatego dużym rozfzarowaniem jest, gdy okazuje się, że wymarzone „cacko” jest wadliwe.
W takiej sytuacji, warto znać swoje prawa jako kupującego.
Przede wszystkim, jeśli auto, które kupiłeś jest wadliwe, zaś sprzedający nie poinformował Cię o wadzie, służą Ci prawa z rękojmii. Uprawnienia te uzależnione są od rodzaju wady i sposobu postępowania sprzedającego, a także od tego, czy pojazd kupiłeś od osoby prywatnej, czy od przedsiębiorcy.
Jako kupujący możesz domagać się usunięcia wady. W pewnych przypadkach, możliwe jest także obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy i domaganie się zwrotu całości ceny.
Możliwość, a przede wszystkim celowość skorzytania z konkretnego uprawnienia zależy od konkretnej sytuacji, charakteru wady i innych czynników.
W razie skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi, jako kupujący możesz dochodzić swoich praw przed sądem.
- Odstąpienie przez współwłaściciela – ważna uchwała Sądu Najwyższego - 30 października 2016
- Sprawdzenie auta – portal www.historiapojazdu.gov.pl - 8 października 2016
- Sprawdzenie auta – stan techniczny - 28 maja 2016